Szacuje się, że rynek optyczny na świecie będzie rósł co roku o 4,37%, osiągając w 2031r. wartość 320 mld dolarów1. Według ostatnich danych zaprezentowanych przez Europejską Radę Optometrii i Optyki blisko 53% Polaków nosi okulary korekcyjne, a 4,4% – soczewki kontaktowe2.
Liczba ta wciąż wzrasta z uwagi na zmieniający się styl życia, powszechność pracy przed ekranami komputerów, a także w związku ze starzeniem się społeczeństwa. Wynika zatem, że średnio około 20 mln Polaków aktualnie nosi okulary, a ponad milion soczewki kontaktowe34. Jeśli jednak zliczyć wszystkie pary okularów, to będzie ich znacząco więcej – wraz z wiekiem używamy 2 lub nawet 3 par dopasowanych do różnych potrzeb5. Sprzedaż soczewek kontaktowych także utrzymuje się na wysokim poziomie – szacuje się, że rocznie w Polsce sprzedaje się kilka milionów opakowań o wartości 800 mln zł6.
Wraz ze wzrostem sprzedaży i wartości produktów optycznych rośnie także zagrożenie nieuczciwymi zachowaniami konsumentów. Średnia cena pary okularów to około 500 zł, jednak ceny markowych oprawek sięgają nawet 2-3 tys. złotych7. Oprawki okularowe są niewielkie, lekkie i łatwe do ukrycia, co czyni je częstym celem złodziei. Podobnie soczewki kontaktowe, choć mniej efektowne wizualnie, to jednak ze względu na swoją wartość i powszechne zapotrzebowanie, także stają się przedmiotami kradzieży.
Technologia RFID jako rozwiązanie problemów branży optycznej
W obliczu rosnącej liczby osób korzystających z produktów optycznych salony optyczne stają przed wyzwaniem skutecznego zarządzania asortymentem oraz minimalizowania strat związanych z kradzieżami. Technologia RFID (Radio-Frequency Identification) oferuje kompleksowe rozwiązania, które mogą znacząco poprawić efektywność operacyjną i bezpieczeństwo w branży optycznej.
Jednym z kluczowych zastosowań technologii RFID jest efektywne zarządzanie stanami magazynowymi. Dzięki możliwości zdalnej identyfikacji i śledzenia produktów w czasie rzeczywistym, salony optyczne mogą precyzyjnie monitorować ilość oraz rodzaj dostępnych towarów. Automatyzacja procesów inwentaryzacyjnych pozwala na szybsze i dokładniejsze aktualizowanie stanów magazynowych, co minimalizuje ryzyko braków lub nadwyżek towarowych. Ponadto, technologia RFID wspiera zasadę FIFO (First In, First Out), zapewniając rotację produktów zgodnie z kolejnością ich przyjęcia, co jest szczególnie istotne w przypadku soczewek kontaktowych o określonym terminie ważności, a do tego mających ogromne zróżnicowanie towarowe.
– Błędem jest postrzeganie RFID jako jedynie skutecznego zabezpieczenia antykradzieżowego. Integracja technologii RFID z systemami sprzedaży umożliwia również wdrożenie strategii omnichannel, polegającej na spójnej i zintegrowanej obsłudze klienta we wszystkich kanałach sprzedaży – zarówno online, jak i offline. Dzięki precyzyjnemu śledzeniu dostępności produktów w różnych lokalizacjach sprzedawcy mogą z łatwością sprawdzić dostępność wybranego modelu okularów czy soczewek kontaktowych w najbliższym salonie lub zamówić je online z opcją odbioru osobistego. Takie podejście zwiększa satysfakcję klientów oraz wspiera lojalność wobec marki. To jest właśnie technologiczna odpowiedź na nowoczesne potrzeby biznesu – komentuje Michał Wesołowski, Strategic Account Manager w Checkpoint Systems Polska, dostawcy rozwiązań EAS, RF i RFID.
1 https://optykpolski.feniksmedia.pl/branza-optyczna-rosnie/
2 https://ptoo.pl/ecco-blue-book-2020/
3 https://www.bankier.pl/wiadomosc/W-Polsce-ceny-okularow-i-soczewek-3-4-razy-nizsze-niz-na-Zachodzie-7492747.html
4 https://optykpolski.feniksmedia.pl/rynek-soczewek-kontaktowych-w-polsce-2/
5 https://www.wokularach.pl/blog/raport-o-okularach-polakow
6 https://targioptyka.pl/media/ti2h4xog/rynek-optyczny-w-polsce-oczami-ekspert%C3%B3w.docx
7 https://www.wokularach.pl/blog/ile-kosztuja-oprawki
[fragment artykułu]
materiał prasowy