Polski rynek nieruchomości mieszkaniowych na przestrzeni lat udowodnił, że jest plastyczny, a inwestorzy i deweloperzy są w gotowości do podjęcia się dynamicznych zmian, jeśli tylko preferencje nabywców się modyfikują. Jakie są bieżące trendy w sektorze mieszkaniowym na polskim rynku nieruchomości mieszkaniowych?
Spis treści:
Zmieniające się preferencje kupujących
Istotnym elementem jest… odległość do paczkomatu!
Ekologia wciąż w modzie
Lokalizacja ważna, chociaż nie gra pierwszych skrzypiec
Infrastruktura otoczenia
Metraż mieszkania na sprzedaż
Program „Pierwsze Mieszkanie” może namieszać na rynku
Mieszkania na sprzedaż w Polsce stanowią szeroki segment nieruchomości. Na zmiany, jakie zachodzą w tym sektorze rynku, wpływ mają takie aspekty jak aktualna gospodarka, poziom inflacji, ceny materiałów budowlanych oraz możliwości finansowe klientów, czyli nabywców mieszkań.
Deweloperzy stale śledzą rynek nieruchomości, co ma na celu dopasowanie ich ofert do aktualnych potrzeb kupujących.
Zmieniające się preferencje kupujących
To, jak łatwo zmienia się oferta deweloperów, dało się zauważyć choćby w okresie wybuchu pandemii koronawirusa. Kiedy w Polsce obowiązywał lockdown, Polacy mocno odczuli potrzebę możliwości wyjścia na dwór. Wiele mieszkań na polskim rynku nie posiada nawet balkonów. Mowa tu oczywiście głównie o starszym budownictwie, jednak nawet w nowych inwestycjach zdarza się, że lokatorzy mieszkania nie mają szansy, aby opuścić – choćby poprzez wyjście na balkon – ciasne cztery ściany.
Krótko po zniesieniu lockdownu dało się zauważyć wzrost zainteresowania mieszkaniami na sprzedaż, które posiadają przestronne balkony, tarasy, lub – w przypadku mieszkań na sprzedaż zlokalizowanych na parterze budynku – własne ogródki. Nabywcy zwracają też uwagę na to, jak daleko od budynku mieszkalnego znajdują się tereny zielone, takie jak parki i strefy rekreacyjne.
Istotnym elementem jest… odległość do paczkomatu!
Zaskakujący może być fakt, że jednym z kryteriów, które często jest brane przez nabywców pod uwagę, jest odległość do paczkomatu. Takie preferencje zakupowe mogą dziwić, jednak w okresie pandemii, kiedy wiele produktów nabywanych było drogą internetową, i dostarczanych do wybranego punktu odbioru, bliskość paczkomatu stanowiła bardzo duży atut.
Obecnie w dalszym ciągu nabywcy weryfikują przy wyborze lokalizacji, jak duża odległość dzieli ich od punktów odbioru przesyłek. W obrębie osiedli zaczęły pojawiać się paczkomaty, co stanowi dużą wartość dodaną dla osób, które planują nabyć lokal mieszkalny w danej lokalizacji.
Ekologia wciąż w modzie
Nabywcy lokali mieszkalnych dość często zwracają też uwagę na to, z jakich materiałów został wykonany budynek. Zainteresowanie zrównoważonym rozwojem i ekologią cały czas rośnie. Nabywcy cenią sobie budynki mieszkalne, które zostały wyposażone w energooszczędne rozwiązania, a także są przyjazne środowisku. Z kolei deweloperzy, aby podkreślić wysoki poziom ekologiczności swoich nieruchomości, często decydują się na jej certyfikowanie. W Polsce popularne są takie ekologiczne certyfikaty, jak choćby BREEAM oraz LEED. Częściej jednak są one stosowane w przypadku nieruchomości komercyjnych, jednak daje się zauważyć, że deweloperzy coraz chętniej certyfikują nieruchomości mieszkalne.
Innowacyjne technologie, takie jak smart home, są przez nabywców mile widziane. Automatyzacja ogrzewania czy oświetlenia, a także możliwość monitorowania mieszkania i zarządzania różnymi parametrami z pozycji smartfona, to dla wielu nabywców ogromny plus.
Lokalizacja ważna, chociaż nie gra pierwszych skrzypiec
Istotnym kryterium wyboru, który determinuje poziom atrakcyjności inwestycji mieszkaniowej, jest jej lokalizacja. Nabywcy zwracają uwagę na to, czy budynek mieszkalny mieści się w centrum miasta, czy na jego obrzeżach. Mówienie jednak do tym, co jest lepsze, nie ma sensu, ponieważ każdy kupujący ma odmienne i zindywidualizowane preferencje. Dla jednych mieszkanie w ścisłym centrum miasta będzie ogromnym plusem, z kolei dla innych będzie to największy minus inwestycji. Sporo zależy od wieku nabywcy, jego sytuacji pracowniczej oraz rodzinnej a także upodobań mieszkaniowych.
Przykładowo, dla jednych nabycie mieszkania zlokalizowanego na obrzeżach miasta będzie stanowiło idealne rozwiązanie, z dala od zgiełku i zakorkowanych ulic, z kolei inni będą taką lokalizację uważali za najgorszą – kojarzącą się z koniecznością długich dojazdów do centrum miasta, z dala od rozbudowanej infrastruktury otoczenia itp.
Infrastruktura otoczenia
Ogromnie ważnym elementem przy osiedlach mieszkaniowych jest poziom rozbudowania infrastruktury otoczenia. Mowa tutaj między innymi o poziomie rozwinięcia i bliskości komunikacji miejskiej, która umożliwi swobodne przejazdy do wybranych lokalizacji osobom, które nie są zmotoryzowane, lub dla których poruszanie się środkami komunikacji miejskiej jest wygodniejsze i bardziej korzystne.
Kolejna ważną rzeczą jest infrastruktura handlowo-usługowa. Poziom jej rozbudowania jest niezwykle istotny dla wszystkich nabywców. Wiadomo, że dostęp do dużej liczby punktów handlowych oraz usługowych stanowi atut dla pobliskiego osiedla mieszkaniowego. Nabywcy lokali mieszkalnych cenią sobie możliwość skorzystania z potrzebnych usług, lub udania się do sklepów oferujących różnorodny asortyment.
Istotne dla nabywców lokali mieszkalnych są też strefy wspólne, czyli przestrzeń, która umożliwi nawiązywanie relacji z nowo poznanymi sąsiadami.
Metraż mieszkania na sprzedaż
Mówiąc o preferencjach zakupowych nabywców lokali mieszkalnych nie należy zapominać o powierzchni mieszkania oraz ilości pokoi. Najszybciej z rynku znikają kawalerki oraz mieszkania dwupokojowe. Ich cena pozwala na zakup większej liczbie osób, więc nie powinno dziwić, że ilość zapytań o mniejsze metraże jest duża. Poza prywatnymi nabywcami, tego rodzaju lokale mieszkalne są chętnie nabywane przez inwestorów. Po wykończeniu zakupionego lokalu mieszkalnego często przeznaczają go oni pod wynajem zarówno osobom prywatnym, jak również firmom, które w mieszkaniu planują urządzić biuro.
W tym miejscu może pojawić się pytanie, dlaczego firmy miałyby wynajmować mieszkania, zamiast biura przystosowane do prowadzenia działalności? Odpowiedź jest prosta. Często chodzi o cenę najmu oraz ilość lokali do wyboru w danej lokalizacji. Często biura na wynajem mają duże metraże, za które najemcy muszą więcej płacić. Kawalerka urządzona pod działalność gospodarczą ma na tyle mały metraż, że koszt jej wynajmu jest często bardziej opłacalny, niż wynajem lokalu biurowego w komercyjnym budynku.
Drugim powodem, dla którego firmy chętnie wynajmują lokale mieszkalne pod działalność biznesową, jest ich bardziej bogaty dostęp, dzięki czemu najemca może wybrać taką lokalizację, która będzie mu najbardziej odpowiadała.
Program „Pierwsze Mieszkanie” może namieszać na rynku
Do kolejnych zmian preferencji zakupowych w sektorze mieszkaniowym w Polsce może przyczynić się nowy rządowy program – „Pierwsze Mieszkanie”. Program ruszył z początkiem lipca i spotkał się z dużym zainteresowaniem osób, które chciałyby kupić swoje pierwsze mieszkanie przy wsparciu kredytu hipotecznego. Czy dzięki programowi więcej Polaków kupi mieszkanie? A może nabywcy będą celowali w większe metraże? Na wyniki musimy jeszcze trochę poczekać.
Magdalena Łozowicka
Redaktor Naczelna
Komercja24.pl