Ulice handlowe zyskują na znaczeniu – tak przynajmniej wynika z raportu Knight Frank. Wg ekspertów tej firmy dzieje się tak, dzięki rosnącemu zainteresowaniu tego typu lokalizacjami wśród najemców, nie tylko z sektora usług czy gastronomii, ale także mody. W ślad za tym oraz dzięki dużej podaży nowych nieruchomości komercyjnych przybywa przy ulicach lokali handlowych o bardzo dobrym standardzie.
Choć polskie ulice handlowe borykają się z wieloma problemami – m.in. nieuregulowaną struktura własnościowa wielu nieruchomości komercyjnych, autorzy raportu Knight Frank wskazują, że rosnące zainteresowanie lokalami handlowymi przy ulicach wynika ze zmian zachowań konsumenckich.
–Coraz więcej marek z branż usług, gastronomii czy mody,funkcjonujących dotąd w centrach handlowych, rozważa otwarcie butików lub rozszerzenie sieci sklepów przy ulicach handlowych. Wiele nowych brandów rozważa także wejście na polski rynek, m.in. Dairy Queen, Grill&Chill, Johnny Rockets, Superga, Kusmi Tea, jednak swoje decyzje uzależniają od perspektyw rozwoju na danym rynku – twierdzi Paweł Materny, Dyrektor Działu Wynajmu Powierzchni Handlowych w Knight Frank.
Najemcy zainteresowani lokalizacjami przy ulicach handlowych mają coraz większe możliwości wyboru odpowiedniej powierzchni. Mogą skorzystać m.in. z oferty deweloperów, oferujących lokale w obiektach łączących funkcje handlowe z biurowymi.
–W Warszawie na etapie realizacji lub planowania jest kilka nowych inwestycji typu „mixed-use” oraz biurowców z funkcją handlową, usytuowanych przy ulicach handlowych. Rosnący wolumen nowoczesnej powierzchni handlowej w takich miejscach zachęca kolejne marki do rozszerzania swoich sieci o lokalizacje przy ulicach handlowych – dodaje Elżbieta Czerpak, Dyrektor Działu Badań Rynku w Knight Frank.
Ulice handlowe w Polsce mają w znacznym stopniu charakter usługowy, głównie finansowo-bankowy. Największy udział liczby lokali tej branży posiada Poznań (30%), natomiast najniższy –Kraków(18%). Stolica Małopolski, licznie odwiedzana przez turystów, wyróżnia się wysokim udziałem obiektów hotelowych, zlokalizowanych w obrębie ulic handlowych. Z kolei Wrocław w odróżnieniu od pozostałych miast charakteryzuje się niskim udziałem mody w strukturze najemców (zaledwie 13%) ze względu na bliską odległość do trzech centrów handlowych: Renomy, Arkad Wrocławskich oraz Galerii Dominikańskiej. Stawki czynszu przy głównych ulicach handlowych w Polsce,zależnie od miasta kształtują się w przedziale 35-80 EUR/m2/miesiąc.