Dzięki umowie gospodarczej zawartej między Unią Europejską a Mercosurem powstaje właśnie największy blok handlowy na świecie, który połączy kraje UE z Brazylią, Argentyną, Paragwajem i Urugwajem. Razem odpowiadają one za 1/4 globalnej gospodarki. Zniesienie ceł na sprowadzane z UE produkty da przedsiębiorcom e-commerce z Europy świetne perspektywy na skierowanie swojej sprzedaży właśnie na państwa takie jak Brazylia czy Argentyna. Pozwoli im ono w pełni wykorzystać potencjał tamtejszego, bardzo prężnie rozwijającego się rynku.
Latynoamerykański rynek handlu online ma ogromny potencjał rozwoju. W 2019 roku w Ameryce Łacińskiej zakupów przez internet dokona aż 155 milionów osób. W 2016 roku było to 126 milionów, co oznacza że w ciągu trzech lat ich liczba wzrośnie o 25 proc . W tym samym czasie wartość sprzedażowa tamtejszego rynku zwiększy się o ponad 60 proc. – z 49 do 79 miliardów dolarów .
W związku z rosnącą klasą średnią coraz większe jest także zapotrzebowanie na transgraniczne zakupy online. Przykładowo w Brazylii, największym rynku e-commerce w Ameryce Południowej, w 2018 roku ponad 40 proc. e-konsumentów dokonało zakupu w zagranicznym sklepie internetowym . Stosunkowo rzadko sięgają jednak po ofertę europejskich sklepów – decyduje się na nią jedynie co dziesiąty kupujący. Wśród trzech głównych czynników, dla których tamtejsi klienci rezygnują z transgranicznych zakupów, dwa są związane z kwestiami celnymi . Pozostały, dotyczący obawy o długi czas dostawy, nie stanowi problemu jeśli przedsiębiorstwa współpracują z partnerami logistycznymi oferującymi ekspresowe przesyłki międzynarodowe. W ich przypadku zamówiony produkt dotrze do Ameryki Południowej w terminie do dwóch dni roboczych.
Mimo ograniczonego zainteresowania europejskimi sklepami, liczba przesyłek z segmentu B2C wysłanych przez DHL Express z Polski do państw strefy Mercosur, wzrosła w 2018 roku o ponad 40 proc. Rozwiązanie problemu ceł sprawi więc, że przed rodzimymi przedsiębiorcami e-commerce otworzy się wielomilionowy rynek, którego przedstawiciele coraz chętniej będą sięgać po ich ofertę. Jest to więc idealny moment by ukierunkować swój biznes na któryś z tamtejszych krajów, co pozwoli uzyskać rynkową przewagę nad konkurencją.
Autorem komentarza eksperckiego jest Edwin Osiecki, Dyrektor ds. Marketingu i Sprzedaży DHL Express (Poland).