Jeden z najnowocześniejszych zespołów sal koncertowych w Europie Środkowej, w tym roku obchodzi swój pierwszy jubileusz. Budynek NFM to efekt międzynarodowego konkursu SARP z 2005 roku, w którym zwycięska koncepcja wyszła spod kreski warszawskiej pracowni Kuryłowicz & Associates. Gmach Narodowego Forum Muzyki stanowi uzupełnienie szerszego przedsięwzięcia. Wraz z Operą Dolnośląską, Muzeum Miejskim oraz Muzeum Teatru tworzyć ma wokół Placu Wolności tzw. Forum Sztuki – zaproszenie do czynnego udziału w życiu kulturalnym Wrocławia.
Narodowe Forum Muzyki jest jedną z najważniejszych inwestycji zrealizowanych w Polsce w ostatnich latach. Budynek usytuowany w centralnej części dolnośląskiej stolicy, w niedalekim sąsiedztwie Rynku i Promenady Staromiejskiej, to 6 kondygnacyjny obiekt o powierzchni całkowitej 48,5 tys. m², wysokości ok. 30 m i kubaturze 257 tys. m3. Jego realizacja kosztowała blisko 460 mln zł. Oprócz czterech sal koncertowych – głównej przeznaczonej dla 1822 melomanów oraz trzech kameralnych mogących pomieścić od 250 do 450 osób – w gmachu znajdują się: studio nagrań, pomieszczenia konferencyjno-biurowe, przestrzeń wystawiennicza, punkty gastronomiczne oraz parking podziemny na 700 miejsc. Biorąc pod uwagę wykorzystaną technologię – innowacyjne systemy łączności, systemy nagłośnieniowe zapewniające najwyższe standardy akustyczne oraz wielowymiarowość inwestycji, budynek należy do najokazalszych i najnowocześniejszych obiektów koncertowych Europy.
Pierwsze skrzypce Polski
Skala przestrzeni, dla której obiekt miał być spoiwem oraz samo jego przesłanie zainspirowały architektów do myślenia o nim nie jak o kolejnej inwestycji, lecz jak o elemencie muzyki miasta. Architektura NFM zdaje się być echem form i materiałów instrumentów. Kształt budowli oraz tworzywo, imitujące drewno zastosowane na elewacji, przypominają pudło rezonansowe skrzypiec, zaś foyer – poprzez głęboką czerń ścian i biel balkonów – nawiązuje do klawiatury fortepianu. Zwarta, na pierwszy rzut oka jednorodna materiałowo bryła „rozpada się” od strony fosy miejskiej – odsłaniając kubaturę sali głównej, wykończonej złotą blachą przerywa ciągłość pewnej zasadniczości. Co zaskakujące, obiekt budując nowe podziały wrocławskich ulic, nie dominuje, lecz wpasowuje się w przestrzeń poprzez sekwencje poziomych podziałów jego olbrzymiej masy. Monumentalny wyraz obiektu widać dopiero w kontekście rozległej przestrzeni, na której został usytuowany.
U podnóża perfekcji dźwięku
Kompleksowe zagospodarowanie Placu Wolności było odpowiedzią na rosnącą potrzebę stworzenia miejsca dedykowanego rozmaitym festiwalom, wydarzeniom oraz spotkaniom różnych osobowości z kręgów artystycznych – zwiększenia dostępności społeczeństwa do świata kultury. Pierwszym krokiem do spełnienia tych oczekiwań, oprócz realizacji Narodowego Forum Muzyki było gruntowne przekształcenie całego otaczającego go terenu. Nawierzchnia została zaprojektowana i ukształtowana w taki sposób, aby stworzyć przestrzeń doskonale korespondującą z wizją architektoniczną. – Plac wokół NFM musiał współgrać z koncepcją projektantów i co ważniejsze, służyć przeprowadzaniu licznych miejskich wydarzeń plenerowych. Konieczne było zatem dobranie nie tylko wyjątkowo wytrzymałych, ale i spójnych z estetyką obiektu materiałów. Rozwiązaniem były elementy z betonu szlachetnego. W celu uzyskania reprezentacyjnego i wielofunkcyjnego przedpola gmachu zamówiono 10191,5 m2 płyt zewnętrznych w kolorze antracytu, w 6 różnych formatach. Dzięki temu zabiegowi podkreślono dynamikę miejsca, zaś sam plac stał się spoiwem łączącym budynek Narodowego Forum Muzyki z kontekstem miejskim, tworząc żywą i wielowątkową przestrzeń publiczną kształtującą codzienną, miejską aktywność– mówi Andrzej Chłopek, dyrektor handlowy marki DASAG, która dla potrzeb inwestycji dostarczyła wyroby z betonu szlachetnego. Drogowy i pieszy układ komunikacyjny, zaplanowany przede wszystkim do obsługi gmachu i parkingu podziemnego, został ściśle powiązany z sąsiadującą infrastrukturą i wynika z wprowadzenia ruchu kołowego pod powierzchnię placu. Zaprojektowany tunel ma dwa pasy ruchu – jeden przeznaczono dla dużych ciężarówek obsługujących wyłącznie NFM i autokarów z gośćmi, drugi łączy garaż z przyległymi ulicami.
Najpiękniejszy koncert Europy
Otwarcie Narodowego Forum Muzyki im. Witolda Lutosławskiego zostało uhonorowane nagrodą Koryfeusz Muzyki Polskiej 2016 w kategorii Wydarzenie Roku. Jest to bowiem pierwszy tak doskonały obiekt muzyczny w Polsce i jeden z niewielu w Europie, który spełnia najwyższe światowe standardy. Dzięki wykreowaniu właściwej, komfortowej przestrzeni dla jego gości oraz swojej prezentacji stał się nie tylko tłem, lecz także pierwszorzędnym dopełnieniem wydarzeń artystycznych, ich ważną częścią, a nawet inspiracją dla twórców. To element przedsięwzięcia mówiącego o sile muzyki, jej wpływie na kulturę i życie miasta, oraz różnorodności, mieszaniu się kultur, pasji, natchnieniu, a przede wszystkim o wolności tworzenia.