Rośnie rynkiem Self Storage, który zajmuje w Europie już 16,5 mln mkw.
Rynek magazynów przeznaczonych do samoobsługowego przechowywania (Self Storage) rośnie stabilnie, mimo wyzwań związanych z inflacją i zmieniającymi się warunkami gospodarczymi. Takie obiekty zajmują już 16,5 mln mkw. w Europie – wynika z raportu CBRE i FEDESSA „European Self Storage Industry Report”. Cztery największe rynki – Wielka Brytania, Francja, Niemcy oraz Hiszpania – odpowiadają za 74 proc. całkowitej liczby magazynów. W porównaniu do nich w Polsce tego typu obiektów jest wciąż niedużo, ale świadomość takich usług rośnie i wszystko wskazuje na to, że mamy do czynienia
z trendem wzrostowym.
W całej Europie funkcjonuje obecnie 9575 obiektów self storage, obejmujących łącznie 16,5 mln mkw. powierzchni. Cztery największe rynki – Wielka Brytania, Francja, Niemcy oraz Hiszpania – odpowiadają za 74,6 proc. całkowitej liczby magazynów. Dominującą pozycję utrzymuje Wielka Brytania z 2800 obiektów i 34,6 proc. rynku, tuż za nią znajdują się Francja (15,8 proc. rynku), Niemcy (12,6 proc.) oraz Hiszpania (11,6 proc.). W Polsce takich magazynów jest niecałe 200, co stanowi 3,2 proc. rynku.
– Rok 2024 przyniósł wyraźne ożywienie w sektorze self storage. Sprzyjała temu poprawiająca się sytuacja makroekonomiczna oraz rozluźnienie polityki monetarnej przez Europejski Bank Centralny. Rośnie zainteresowanie inwestorów rynkiem, także wśród spółek giełdowych typu REIT. Wartość transakcji na tym rynku w Europie w minionym roku przekroczyła 1,3 mld euro. Dodatkowo, wielu operatorów decyduje się na modernizację swoich obiektów, wprowadzając systemy takie jak elektroniczne zamki, zaawansowane systemy monitorowania oraz rozwiązania zwiększające efektywność energetyczną, na przykład panele słoneczne i oświetlenie LED – mówi Bartosz Szlęzak, Associate Director
w CBRE.
Świadomość rynku wśród konsumentów
Badania CBRE i FEDESSA wskazują, że świadomość na temat self storage wciąż pozostaje stosunkowo niska w wielu europejskich krajach. Z danych wynika, że aż 37 proc. społeczeństwa w Europie nie słyszało nigdy o tej usłudze, a kolejne 35 proc. osób zna ją, ale nie ma pełnej wiedzy na temat oferowanych usług. Zwiększenie świadomości wśród konsumentów stanowi kluczowy aspekt dalszego rozwoju rynku.
Istnieją jednak różnice między krajami. Bardziej dojrzałe rynki, takie jak Wielka Brytania i Szwecja, charakteryzują się wysoką świadomością, co jest zrozumiałe, ponieważ mają one większą liczbę magazynów i klientów. Wiedzę o usługach self storage deklaruje 53 proc. Brytyjczyków i 36 proc. Szwedów. W Polsce ten rynek dopiero się rozwija, ale napawa optymizmem, że aż 18 proc. Polaków deklaruje, że zna takie usługi. To więcej niż we Francji, gdzie sektor jest duży i dojrzały, ale jedynie 14 proc. Francuzów wie co oferuje ten segment rynku.
– Różnice w świadomości mogą być związane z kampaniami marketingowymi lokalnych operatorów. W Polsce pojawiła się kampania billboardowa wyjaśniająca, dlaczego warto korzystać z self storage, co prawdopodobnie wpłynęło na rozpoznawalność usług. Relatywnie wysoka świadomość w naszym kraju oznacza, że potencjał do rozwoju rynku jest znaczący – mówi Bartosz Szlęzak, Associate Director
w CBRE.
Źródło: CBRE
materiał prasowy